Home Category Table Prikaz knjige
Prikaz knjige PDF Ispis E-mail
Autor Administrator
Ponedjeljak, 06 Listopad 2014 09:21

Smrt Trajka Lisice i druge priče – Sande Dodevski

Nadan Filipović

Zbirka priča „Smrt Trajka – Lisice i druge priče“, Sandeta Dodevskog, ugledala je svjetlo dana u maju ove godine. Izdavač je kuća OKF D.O.O. sa Cetinja.

Prije svega čestitamo Sandetu, našem stalnom saradniku čije su priče izuzetno kvalitetni umjetnički prilozi OKU što su „letvicu“ portala podigli do veoma pristojnih visina o kojim ja kao urednik ne bih sada širio priču.

Mislim da je osnovni red kazati par riječi o našem majstoru priča originalnog stila i sadržaja. Sande Dodevski je rođen 1947. godine u selu Jačince, srez Kumanovo. Kao dječarac od petnaest godina napustio je majku, kuću i rodbinu i otisnuo se „na školanje“. Završio je vojnopomorsku školu u Divuljama kod Splita, a kasnije je vanredno studirao i diplomirao na Višoj pedagoškoj školi u Banja Luci, a nakon toga je studirao na Filozofskom fakultetu u Zadru gdje je diplomirao na Odsjeku jugoslovenska književnost i filozofija.

Objavio je zbirku kratkih priča, „Kamen iz reke“. Dobitnik je Andrićeve nagrade za kratku priču; nagrade časopisa „Život“, nagrade dnevnog lista „Pobjeda“, i specijalne nagrade za putopis u Frankfurtu. Objavljivao je priče u časopisima „Stvaranje“, „Mostovi“, „Doclea“, „Crnogorski književni list“, itd. Bavi se bibliotečkom djelatnošću i prevodilačkim radom. Član je „Matice crnogorske“ od njenog osnivanja. Živi u Đenovićima, Boka Kotorska. Hobi mu je planinarenje, ali usput i gljivarstvo, pa se nadamo da neće pogrešiti gljivu, a dodatni, onako relaksacijski hobi mu je vinarstvo i destiliranje najfinijih lozovih rakija. Neki zlobnici kažu da je na tom polju bolji i poletniji nego u pisanju, ali ja u to ne vjerujem.

Helem, da se vratimo najnovijoj Sandetovoj zbirci. Radi se o „buketu“ od 25 priča i tri pjesme. U prvoj, hajdemo kazati, uvodnoj pjesmi Sande kaže:

Dome moj slavni, za koji me ne veže ništa

Što s tugom proživljeno nije, radošću isplakano

I životom odbolovano....

Upravo je početak ove pjesme što stoji na ulazu u „galeriju 25 predivnih slika“ najbolji lajtmotiv za pisanje jednostavnog prikaza. Otišao je zauvijek...kao dječarac, s nepunih petnaest godina, na sirotinjskom pragu zagrlio i izljubio svoju majku Nikoletu kojoj je ova zbirka i posvećena i krenuo je u svijet praznih ruku sa torbicom u kojoj je bila tvrda materina pogača uz koju su se u staniolu ščućurili komadić slanine i dvije glavice luka što ih zbunjena i potpuno izgubljena mati u zadnji čas iščupa iz crvene baštenske zemlje. I jedini stakleni slanik!

I krenu momčić na daleke pute, ali ponese svoje slike; neizbrisive slike koje je tada upio u dušu i engrame. U „Godinama subotom“ su to portreti Burče Velička, Blagune, Lefterke, tete Lenče, bolesnog Girasa i Gere koji ima čudnu izraslinu na nosu što mu doseže vrh brade, u „Svilenim bubama“ kao da gledamo Cigana Lalju, kćerku mu Ferdezu, osjećamo tišinu srebrene noći i dolapa iz kojeg šuškaju svilene bube, u „Crvenoj torbi“ Angel, Dušan i Rade odlaze u rat, a neće se sva trojica vratiti, u „Danu čekanja“ Sande nam slika intuiciju jedne žene što je u očekivanju supruga koji se treba vratiti sa nekog dalekog fronta i vratio se - ali kakav, u „Boji za ćilim“ pred očima su nam baba Kalina i crvena buba „veligdenka“ i dvije cure argatkinje, te babina priča o njenom fišeku dragocjene crvene boje za ćilime, u „Seobama“ gledamo Nuija, najmlađeg mu sina Refika kojem se ne ide, ali i cijelu familiju koja u polusnu iščekuje zoru u koju im valja krenuti na daleki put iz Makedonije u Tursku; na put bez povratka, u „Smrti Trajka-Lisice“ kao da sjedimo na sprudu i gledamo smrt povratnika iz rata Trajka – Lisice; osjećamo njegovu strašnu žeđ u prevrućem kobnom danu, slušamo njegova agonijska razmišljanja, osjećamo njegove muke i predsmrtne bolove, gledamo njegove zadnje trzaje i konačno – smrt, velemajstorski opisanu.

Mnogi se ne moraju složiti s mojim mišljenjem da je naš bata Sande stvarno majstor, da ne poletim kazati velemajstor priče i kista slova i riječi; dakle, hajde da kažem samo majstor koji nam po urezanim sjećanjima na jedan, da kažem, vangogovski koloritan način dočarava bogatstvo sirote pustopoljine oko njegovog djetinjeg svijeta, nabujale rijeke boje glinenog okera, onog tamnijeg, bijele i nedogledne prašnjave drumove, huk vjetra iznad napuštenih kuća, lepet ptičijih krila na odlascima, a što je posebno interesantno uvodi nas u galeriju različitih likova čija su lica u njemu ostala zauvijek i kojih se sve češće sjećao kako je geografski i vremenski bio dalje od njih.

Priče su pune neke diskretne elegične melanholije koja nije ni malo nametljiva ili, ne daj bože, provokativna. Nadalje, u skoro svim pričama vrijeme kao da sporije prolazi kroz njihove niti, baš kao da je usporio vrijeme da možemo pažljivije, nekako onako na tenane, pročitati sve te njegove slike, pejsaže i portrete.

Što na kraju kazati?

Kao čitatelj, obični prosječni čitatelj koji je, doduše, nesigurno prohodao u jednoj staroj austrougarskoj kući, u mračnom stanu punom dječjeg straha i i knjiga. Prohodao je tako da se maksumskim rukicama pridržavao za police prepune knjiga, a pošto je bio jako nestašan upisali su ga sa nepunih pet godina u biblioteku “Vlatko Focht” da mu nađu kakve efikasne zabave. I taj koji je, valjda, i nešto pročitao u toku svog života što je na zalasku, može samo kazati...je.eš knjigu koja nije film, sirova pokretna slika bez zehre uljepšavanja i podilaženja, ekstrakt duše, kolona porterta u prolazu, dugi zid širokih pejsaža sa crnim vrhovima Germen - planine u snenim daljinama. I šta je knjiga koju ne vidiš, koju ne možeš svakim damarom osjetiti, koju ne možeš omirisati, koju ne možeš čuti. A priče bata Sandeta su kao žive, po njima se kreću likovi s kojim je on proživio djetinstvo i započeo rano momaštvo, likova što su davno umrli, ali su ostali živi u njegovim pričama.

Šteta što se nije izbacio i na slikara, prave bi nam slike poklonio.

Ažurirano: Ponedjeljak, 06 Listopad 2014 12:38